Inovație pe piața muncii-mediii de lucru prietenoase, incluzive
și cu șanse egale pentru tinerii absolvenți
Discursul Directorului instituției Vitalie Belîi
Onorată asistență!
Sunt bucuros să particip la acest eveniment, având posibilitatea expunerii unui punct de vedere din partea instituțiilor de învățământ cu referire la necesitatea conjugării eforturilor noastre comune pentru crearea mediilor de lucru prietenoase, incluzive și cu șanse egale pentru absolvenții IPT. Este incontestabil rolul tuturor factorilor, în mod special al scolii, la formarea unei atitudini critice si unei autoevaluări obiective a propriului potențial în raport cu provocările care îi așteaptă pe tinerii absolvenți după pragul instituției. Aceste provocări se referă la: motivație și așteptări, medii, competențe si abilități, perspective personale și profesionale.
În calitate de manager al unei din cele mai mari instituții de învățământ profesional tehnic secundar, cu tradiții și istoric de peste 82 de ani, unde sunt pregătiți viitorii specialiști pentru piața muncii, pot afirma cu tărie că astăzi tânără generație are mari așteptări atât de la instituția unde îvață, cât și de la companie unde ar vrea să lucreze.
Pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 16-24 de ani dezvoltarea personală și profesională la locul de muncă se numără printre cei mai importanți factori motivatori. Aceștia se așteaptă să primească oportunități personalizate de învățare. Pentru ei este important și motivant să aibă posibilitatea de a-și aduce contribuția și de a-și lăsa amprenta.
În general, tinerii au tendința de a-și supraevalua competențele înainte de primul lor contact cu realitatea din câmpul muncii. Este o atitudine specifică vârstei. Hai să ne aducem aminte de propriul entuziasm din anii facultății, care dus la extrem, însă, atrage riscul dezamăgirii în viața reală. Aceasta cel mai des se întâmplă atunci, când angajatorii nu le confirmă opinia pozitivă pe care o au despre calitățile și abilitățile personale, fie la momentul practicii, fie ulterior, la angajare și activitatea profesională la întreprindere.
Pe lângă locul de muncă în sine, cel mai important factor care determina cat de bine se simt oamenii la locul de munca este reprezentat de mediul de lucru.
Acesta cuprinde totul, de la relațiile cu colegii si superiorii, pana la cultura organizațională, oportunitățile de avansare, cum arata locul de muncă și cat de flexibil este programul. Este necesar sa menționăm că spațiile prietenoase trebuie să se regăsească atât în procesul de învățare (adică la instituții de învățământ), cât și la muncă.
Conform datelor studiului realizat in cadrul proiectului, ne îngrijorează faptul că elevii au abilități sociale și de angajare slab dezvoltate. Mai exact, jumătate dintre ei nu pot lucra eficient independent, dar totodată, nu au abilitatea de a lucra în echipă. Este evident, noi, ca instituție de învățământ ne străduim să le oferim cunoștințe teoretice bune, dar este foarte important ca să le dezvoltăm și gândirea critică, toleranța, încrederea în ei.
Afirmăm cu voce tare că amenajarea clasei prietenoase tinerilor în cadrul proiectului este un prim pas în acest sens. Instituția noastră, alături de celelalte 11 școli profesionale valorifică la maxim acest spațiu. Vă mulțumim mult! Tinerii vin aici la lecții mai veseli, mai deschiși, curioși de a afla ceva nou. Cadrele didactice au fost învățate să fie mai aproape de ei,
de nevoile lor, să-i implicăm, să le dăm voie să se expună.
Primul contact cu angajatorul îl au încă în timpul studiilor, când merg la stagiile de practică. Ne bucurăm că mediul de afaceri este deschis să devină mai prietenos pentru tineri specialiști. Tânăra generație este diferită astăzi, unii mai deschiși, alții mai timizi, mai neîncrezători în forțele proprii și din moment ce găsesc medii prietenoase, ei se deschid treptat. Și asta ne bucură. Avem situații când elevii vin și ne povestesc entuziasmați cât de bine este la muncă, că au un mentor de la care învață, colegii sunt prietenoși, săritori la nevoie.
Dar e adevărat când sunt și cazuri în care au fost stigmatizați, lăsați să se descurce singuri într-un mediu nou, ceea ce nu este corect pentru că li se taie astfel aripile. Desigur, rolul școlii, cel de oferirea posibilităților de învățare este incontestabil, dar mai departe, de realizarea lor în viață, trebuie să le vină în ajutor și agenții economici.
Pentru a atrage şi menţine tânărul specialist angajatorul trebuie să cunoască priorităţile valorice ale acestuia şi să desfăşoare acţiuni pentru asigurarea lor.
În acest context, se conturează câteva Propuneri și Recomandări
Pentru angajatori:
- Manifestarea iniţiativei şi menţinerea dialogului cu instituţiile de învăţământ, pentru ajustarea nivelului de pregătire la cerinţele angajatorilor şi a mediului de afaceri.
- Ajustarea practicilor de management la valorile şi aşteptările tinerei generaţii.
Pentru înstituții de invățământ:
- Menținerea și aprofundarea dialogului cu agentii economici.
- Ajustarea nivelului şi specificului pregătirii profesionale cerinţelor pieţei şi a mediului de afacere.
- Implicarea în proiecte ce prevăd dezvoltarea mediilor de lucru și învățare prietenoase, incluzive și cu șanse egale pentru elevi, absolvenți.
- Diversificarea activităţilor extra-curriculare prin implicarea organizaţiilor, asociațiilor profesionale, Comitetelor sectoriale, orientate spre dezvoltarea de competenţe adiţionale, precum şi a unor atitudini şi valori, care i-ar ajuta pe tineri să prezinte o mai mare valoare pentru angajatori.
Noi vă mulțumim că ne aduceți la o masă cu mediul de afaceri, și că nu sunteți indiferenți, mă refer la partenerii UNFPA; ADA, Ministerul Educației și Cercetării, pentru că astfel să găsim soluții bune pentru toți. Pentru noi, ca manageri, profesori, este foarte important să știm că elevii noștri și-au găsit un loc de muncă, unde sunt apreciați pentru abilităților lor profesionale și de viață și reușesc să se realizeze în plan profesional și personal, și suntem mândri de ei pentru că știm, este și contribuția noastră.
0 comentarii