,, A educa fără să creezi o relaţie vie, e ca şi cum ai vrea să strângi recolta fără să fi irigat”, cu acest mottou de Jacques Salome, la Școala Profesională nr. 2, în data de 03 noiembrie, ora 13:30 a fost organizat Târgul ideilor de afaceri. Scopul evenimentului fiind valorificarea competențelor profesionale și a spiritului antreprenorial la elevi, în vederea inițierii unei afaceri proprii.
În cadrul târgului elevii au aplicat cunoștințele specifice educației antreprenoriale, în situații caracteristice economiei de piață și au demonstrat competențele antreprenoriale, transversale și transdisciplinare, prin inițierea unei afaceri. Elevii au avut de realizat următoarele obiective:
- Să prezinte ideea de afaceri, în baza unui algoritm cunoscut;
- Să prezinte mascota firmei și alte instrumente de promovare a afacerii;
- Să elaboreze catalogul de produse/servicii al afacerii proprii;
- Să comercializeze produsele preparate pentru a obține venitul din vânzare previzionat;
- Să analizeze profitul brut, luând în calcul bugetul de costuri.
Pentru realizarea acestor obiective, au fost parcurse mai multe etape:
- Prima etapă a fost etapa pregătitoare, în care s-au planificat clar toate părțile evenimentului, metodele și tehnicile de prezentare a materialului. În cadrul acestei etape, elevii ghidați de profesoarele de Bazele antreprenoriatului, Ludmila Barba și Svetlana Chirev, au identificat oportunitățile și și-au evaluat posibilităţile de inițiere a afacerii, luând în considerare interesele societăţii. În urma identificării ideii de afaceri și a produselor care vor fi realizate, stimulându-și creativitatea, elevii au creat catalogul produselor/serviciilor, mascota, prezentarea afacerii, sloganul. Au calculat și elaborat bugetul de costuri, bugetul vânzărilor și rezultatului financiar. După elaborarea bugetului de costuri, au procurat materia primă, materialele și timp de câteva zile înaintea desfășurării evenimentului au confecționat și preparat produsele, comercializate ulterior în cadrul târgului.
- Desfășurarea activității a fost o primă încercare pentru elevi de a-și expune public ideile şi, deși au fost emoționați, pentru ei a fost un bun exercițiu de evaluare a propriilor posibilități de afirmare și demonstrare a competențelor profesionale și antreprenoriale. Domeniile din care elevii și-au ales ideile au fost variate și, în majoritatea cazurilor, au derivat din specialitatea pe care o studiază în cadrul instituției. La activitate au participat elevii anilor II și III, care studiază disciplina Bazele antreprenoriatului.
La târg au fost expuse 14 idei de afacere: fabricarea produselor de panificație și patiserie, produselor de cofetărie, produselor culinare, crearea și comercializarea produselor handmade.
Domnul Vitalie Belîi, directorul instituției, a deschis târgul, dorindu-le participanților ca acest eveniment semnificativ să marcheze începutul unei cariere de succes în domeniul antreprenorial în industria alimentației, comerțului și turismului.
Cu mesaje de încurajare, motivare și informare au venit și oaspeții evenimentului:
- Reprezentanți ai Organizaţiei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului:
- Doamna Ana Sochirca, Șef secție instruire antreprenorială;
- Doamna Zinaida Cozima, manager unitatea de implementare a programului ,,Start pentru tineri”.
- Reprezentant al Centrului pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri:
- Doamna Olga Șuleanschi, director proiecte.
- Antreprenor: domnul Ion Carabet, fondatorul cafenelei ,, BLAK WHITE FOOD”.
- La etapa următoare, elevii și-au prezentat ideile de afaceri conform algoritmului cunoscut, catalogul de produse, mascotele și alte instrumente de promovare.
După prezentarea ideilor de afaceri, Directorul instituției a dat start comercializării produselor.
Timp de două ore, târgul a fost deschis publicului, produsele fiind comercializate pe loc.
A fost instituit juriul, din următoarea componență:
Președintele juriului: dl Vitalie Belîi, director interimar;
Membrii juriului:
– Dna Dorina Dumbrava, director adjunct instruire practică și producție;
– Dna Ludmila Guţanu, director adjunct instruire şi educaţie;
– Dna Viorica Dobândă, metodist;
– Dna Diana Cebotari, psiholog.
Ideile de afaceri au fost evaluate de juriu, în baza criteriilor stabilite în prealabil (cea mai convingătoare prezentare a ideii de afaceri, cea mai creativă mascotă, cel mai original catalog de produse, cel mai mare venit din vânzare și cel mai mare profit brut).
Elevilor li s-au decernat diplome de merit, după cum urmează:
Locul I – grupele 20/34 BRC, 20/32 BCH, 21/210 C
Locul II – grupele 20/33 BCH, 20/31 BCH, 21/25 B, 21/25 B
Locul III – grupa 21/27 B
Locul IV – grupa 21/29 BR
Locul V – grupa 21/28 B
Locul VI – grupele 21/211 CPA, 21/213 CC
Locul VII – grupa 21/212 CC
Locul VIII – grupa 21/214 LPT
În speranța că ideile de afaceri prezentate în cadrul târgului vor prinde viață și culoare, le dorim elevilor Școlii Profesionale nr.2 să devină adevărați antreprenori de succes!
Articol de Ludmila Barba,
profesor Bazele antreprenoriatului, grad didactic II
14.11.2022
0 comentarii